• Home
  • Nyheder

Headline

Slogan text

Forlænger kostfibre livet?

Publiceret Mandag, 21 februar 2011 11:59 | postauthoriconSkrevet af Super User | Udskriv | Email | Visninger: 578
Kostfibre giver længere liv, kunne man i fredags læse på cancer.dk (1), og de omtalte resultater kommer fra et nyt og meget omfattende amerikansk studie. Der er tale om et prospektivt kohortestudie, hvilket betyder, at man følger en gruppe mennesker (kohorten) over en længere årrække. I dette kohortestudie bestod kohorten af knap 400.000 amerikanere (hhv. 219.123 mænd og 168.999 kvinder) som ved studiets start udfyldte spørgeskemaer omkring deres kostindtag i løbet af det forgangne år. Desuden opsamlende forskerne demografiske og antropometriske informationer samt info om deltagerens livsstil. Efter en gennemsnitlig opfølgningsperiode på 9 år fandt man 20.126 dødfald blandt mændene og 11.33 dødsfald blandt kvinderne. Hos mændene var 5248 var døde af hjertekarsygdomme og 8244 af kræft, mens disse tal for kvinderne var hhv. 2417 og 4927 (2).

Forlænger kostfibre livet?
Image: Rosemary Ratcliff / FreeDigitalPhotos.net
Især kostfibrene fra korn havde i
studiet en gavnlig effekt på helbredet.
Den femtedel af deltagerne som havde det højeste indtag af kostfibre (ca. 25 - 30 g / dag) havde oftere en længere uddannelse, var mere fysisk aktive, drak og røg mindre, spiste mindre rødt kød og havde et lavere BMI sammenlignet med den femtedel af deltagerne som spiste færrest fibre (ca. 10 - 13 g / dag). Dette er alle faktorer som spiller en rolle for sundheden, og det kan således tænkes, at de helbredsmæssige effekter ikke skyldtes kostfibrene, men derimod at personer med et højt kostfiberindtag dyrker mere motion, drikker mindre alkohol og ryger mindre. Dette tog man dog højde for i undersøgelsens analyser og det viste sig, at jo flere kostfibre man indtog desto lavere var dødeligheden hos både mændene og kvinderne, idet den laveste femtedel af deltagerne med det højeste indtag af fibre havde 22 % lavere risiko for at dø sammenlignet med den femtedel med det laveste indtag (2).
Man fandt desuden, at risikoen for hjerte-karsygdomme samt infektions- og luftvejssygdomme var 24 - 56 % lavere for mænd og 34 - 59 % lavere for kvinder (igen en sammenligning af den femtedel med det højeste kostfiberindtag med den femtedel med det laveste kostfiberindtag). At risiken for hjerte-karsygdomme nedsættes ved at spise fibre var i forvejen ret godt bevist (3), og er altså blevet styrket yderligere i dette studie. 

Hvad angår kræft, så var fiberindtaget relateret til en lavere risiko for at dø af cancer hos mændene men ikke hos kvinderne, hvilket ifølge Rikke Egebjerg fra Kræften Bekæmpelse og studiets forskere kan skyldes, at de kræftformer der ofte rammer mænd  i højere grad påvirkes af fiberindtaget (1, 2). Dog kan det ikke udelukkes, at der blot er tale er tilfældigheder (2).

Forlænger kostfibre livet?
Image: xedos4 / FreeDigitalPhotos.net
Fibrene fra frugt og grønt havde
 ikke samme positive effekt som fibrene
fra korn,men derfor er de stadig sunde!
Den måske mest interessant ting i studiet er, at kostfibre fra korn viste sig at have den stærkeste beskyttende effekt på dødelig-heden, og den postive effekt af fibrene fra korn på infektions-, luftvejs- og hjerte-karsygdomme kan ifølge forskerne muligvis forklares ud fra kostfibrenes anti-inflammatoriske effekter (2).  
Effekterne på hjerte-karsygdom og kræft kan muligvis også forklares ud fra kostfibrenes evne til at:

- Nedsætte passagetiden i tarmen, hvilket nedsætter tarmens eksponering af kræftfremkaldende stoffer

- Binde kræftfremkaldende stoffer til sig

- Øge udskillelsen af procarninogener*

- Sænke kolesterol i blodet

- Sænke blodtrykket

- Sænke optagelsen af glukose

- Forbedre insulinfølsomheden

- Fremme vægttab

- Hæmme frie radikalers angreb på fedtsyrer

På trods af studiets mange styrke er der som altid ved prospektive kohortestudier visse begrænsninger. Et højt kostfiberindtag er jo tydeligvis et af mange kendetegn på en sund livsstil, og på trods af, at der i analyserne er taget højde for flere livsstilsfaktorer kan man ikke vide sig sikker på, om effekterne virkelig skyldes fibrene eller helt andre faktorer som man ikke kender til** (2,3). Derudover er indsamlingen af information omkring deltagernes kost også behæftet med visse usikkerheder.
Studiet er dog alligevel utrolig interessant og styrker evidensgrundlaget for fuldkornskampagnen. 


* Forstadier til kræftfremkaldende stoffer. Disse kemiske stoffer bliver først kræftfremkaldende efter omdannelse i kroppen.
** De såkaldte ikke-erkendte confoundere / residual confounding.



Kilder

(1) Mai Brandi Ludvigsen: Kostfibre forlænger livet, cancer.dk, 18 februar 2011

(2) Park, Y. et al: Dietary Fibre Intake and Mortality in the NIH-AARP Diet and Health Study, Arch Intern Med, 2011 Feb 14

(3) DTU Fødevareinstituttet: Fuldkorn - Definition og vidensgrundlag for anbefaling af fuldkornsindtag i Danmark


Authors: Super User

  • < Forrige
  • Næste >
postcategoryiconCategory: Nyheder

blev fedtsyrer aminosyrer denne fordøjelsen image triglycerider læse netop kommer fedt kohorten mælk måned derfor hvordan artiklen kreatin nærmere resultater freedigitalphotos.net være meget flere også hvorfor alkohol omtalte blogindlæg fordøjelsessystemets populært alkohols kohortestudie slankende længere hvad kostfibre protein dette siden beta-alanin kunne studie artikel bcaa blevet betydning madpyramide kosttilskud hvor JoelLipman.Com

Copyright © 2011 ---.
All Rights Reserved.